Az október 10-én Pécsett felavatott Breuer-emlékpad a Dél-Dunántúli Építész Kamara kezdeményezésére, a BIVAK studio tervei alapján valósult meg.
Breuer Marcell (1902–1981) 18 évesen költözött Weimarba, hogy az akkoriban induló Bauhausban tanuljon bútortervezést. Csővázas bútorai – köztük a legendás Wassily és Cesca szék – alapjaiban formálták át a 20. századi tárgykultúrát. Az addigi nehéz és díszes bútorok helyett könnyű, olcsón előállítható darabokat hozott létre hajlított fémből, amelyek tökéletesen illeszkedtek a modern élet új esztétikájához. Ikonikussá vált székei mindmáig gyártásban vannak, és a modern kultúra szimbólumává váltak. Átiratai Brady Corbet
A Brutalista című filmjében is feltűnnek, a fiktív főhős karakterét pedig részben Breuer Marcell inspirálta.
A tervező először Londonba emigrált, majd 1937-ben Walter Gropius hívására költözött az Egyesült Államokba. Ekkor kezdődött Breuer második, építészetileg legtermékenyebb korszaka. Villák, középületek és templomok sora fűződik a nevéhez. Épületeiben a forma és szerkezet egysége, valamint a „nehéz könnyűség” gondolata vált meghatározóvá. Azt kutatta, miként lehet a masszív vasbetont lebegő formákká alakítani. Legismertebb épületei közé tartozik a New York-i Whitney Museum of American Art (1966) és a párizsi UNESCO-székház (1958).

Szülővárosában, Pécsett 2023-ban Hiány és Emlékezet címmel rendeztek kiállítást az m21 Galériában. A Dél-Dunántúli Építész Kamara nyílt Breuer Marcell köztéri emlékoszlop pályázatot hirdetett. A BIVAK studio építészei, Vass-Eysen Áron és Máté Tamás tervében a funkcionalitás mesteréhez nem funkció nélküli emlékmű illik, hanem olyan köztéri bútor, amely közvetlenül reflektál az alkotói pályájára. Az acélkeretben lebegő betonpad anyaghasználatában és formavilágában a „nehéz könnyűség” gondolatát idézi. A pad körül elhelyezett olvasható járólapokon Breuer legfontosabb tárgyainak és épületeinek adatai és grafikái mutatják be eredményeit.

Az eredetileg a Pécs–New York tengelyre képzelt nyertes koncepció finanszírozási nehézségek miatt majdnem meghiúsult. Ám a professzionálisan szervezett civil összefogásnak és a BIVAK építészeinek köszönhetően a projektet októberben átadták a Breuer Marcell nevét viselő sétányon. A 2010-es Európa Kulturális Fővárosa Pécs program keretében kialakított útvonal a Tudásközpontot és a Kodály Központot köti össze a Pécsi Tudományegyetem kampuszával. Az új pad ezt a kapcsolatot keretezi és teszi teljessé, miközben kinyitja az utat további lépések számára is: legyen szó Breuer és a Bauhaus örökségének hazai hangsúlyozásáról, Pécs kreatív szellemiségének és városmárkájának erősítéséről vagy a Pécs–New York tengely potenciális kiépítéséről.
Forrás: Mediating design; fotók: Bernáth “Cosmic Bunuel” Milán

 
			